Prezes LOTu, Sebastian Mikosz wielokrotnie powtarza, ?e buduj?c przysz?o?? polskiego przewo?nika najbli?szy jest mu model irlandzkiej linii Aer Lingus.
Rzeczywi?cie s? podobieństwa. Silny etniczny rynek za oceanem, bezwzgl?dny konkurent na w?asnym rynku (u Aer Lingusa Ryanair, w przypadku LOTu - Lufthansa) i poprawiaj?ce si? wyniki finansowe. LOT zanotowa? w 2013 minimalny zysk netto i niewielk? strat? operacyjn?, Aer LIngus zmniejszy? w I pó?roczu straty o po?ow? i wynios?y one 12,3 mln euro. W przypadku irlandzkiej linii wyniki by?yby lepsze, gdyby nie wiosenny strajk.
Obydwie linie zapowiadaj? zakończenie tego roku finansowego na niewielkim plusie. W przypadku LOTu ma by? ok 71 mln z?otych. Jak si? ?Rz" dowiedzia?a w biurze prasowym przewo?nika, wszystko idzie zgodnie z planem i wynik nie jest zagro?ony. W Aer Lingus podobnie.
Na tym jednak kończ? si? podobieństwa. Bo Aer Lingus, który sta? na progu bankructwa dosta? zastrzyk finansowy, ale od arabskiego Etihadu, a nie od rz?du w Dublinie, chocia? bardzo tego chcia?, ale Komisja Europejska jasno da?a do zrozumienia,Fitflop Pietra Silver, ?e zgody na państwowe pieni?dze nie b?dzie. Teraz wi?c, po latach k?opotów mo?e si? rozwija? bez ?adnych problemów. Taki inwestor,Fitflop Shoes, który przej??by wi?kszy pakiet akcji, ni? by?o to w przypadku Etihadu i Aer Lingusa, bardzo by si? LOTowi przyda?. Po tym, jak Komisja Europejska wyda?a zgod? na udzielenie pomocy publicznej polskiemu przewo?nikowi LOT jest znacznie atrakcyjniejsz? lini? na sprzeda?, ni? by?o to wcze?niej. Etihad nie jest jednak tak? inwestycj? zainteresowany. Mo?e wi?c Qatar Airways, który przecie? przymierza? si? do przej?cia czeskich linii CSA?
Aer Lingus rozwija po??czenia d?ugodystansowe, g?ównie mi?dzy Irlandi? a Stanami Zjednoczonymi. Tylko w drugim kwartale tego roku linia zwi?kszy?a oferowanie na trasach atlantyckich o jedn? czwart?. Otwarto po??czenie z Toronto, oraz Dublin -San Francisco ( dla LOTu z Dreamlinerami takie trasy s? jak najbardziej wykonalne). Dosz?y jeszcze nowe trasy z portów na terenie Irlandii - np. z Shannon do Bostonu i Nowego Jorku. Wype?nienie samolotów si?ga w ca?ym I pó?roczu solidnych 80,1 proc., za? w drugim kwartale jeszcze wi?cej - 85,3 proc.
— To nieprawda, ?e nad Atlantykiem jest zbyt wiele lotów. Nie mamy ?adnych problemów ze sprzeda?? — mówi Declan Kearney, rzecznik Aer Lingusa. Dzi?ki temu Irlandczykom uda?o si? z powodzeniem zbudowa? mini-centrum przesiadkowe w Dublinie, gdzie odbywa si? amerykańska odprawa paszportowa , co pozwala unikn?? dramatycznie d?ugich kolejek na nowojorskim JFK, czy bostońskim Loganie. Kto wie, mo?e i w Warszawie uda?oby si? takie odprawy stworzy?,Fitflop Sales, je?li problem zniesienia wiz na razie nie wydaje si? bliski rozwi?zania.
Irlandczycy nie ukrywaj?, ?e ta kontrola jest znacznie bardziej przyjazna, ni? w amerykańskich portach, co zauwa?yli pasa?erowie lec?cy z kontynentalnej Europy. Nie mówi?c o kilkugodzinnym wystawaniu w kolejkach i spó?nieniach na loty przesiadkowe na loty wewn?trz USA.
Na razie jednak na rynku europejskim wyniki Aer Lingusa s? niezadowalaj?ce. Wype?nienie samolotów na poziomie ok 76 proc, o pkt procentowe mniej, ni? ?rednia europejska i o 6 pkt. gorzej od najwi?kszego rywala Ryanaira. —To nawet korzystna sytuacja, bo mo?emy zwi?kszy? przewozy bez wzrostu oferowania - powiedzia? Stephen Kavannagh, odpowiedzialny w Aer Lingusie za planowanie. ...
|